مسئولیت اجتماعی

مسئولیت اجتماعی چیست؟

 مسئولیت اجتماعی شرکت ها (CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY) که در ادبیات نوشتاری و گفتاری اقتصاد و مدیریت امروز دنیا به اختصار: CSR شناخته می شود، مقوله ای جدید درمدیریت کسب و کار بوده و ظرف نیم قرن اخیر، همچون مقوله توسعه پایدار (SUSTAINABLE DEVELOPMENT ) و کسب و کار سبز (GREEN BUSINESS) یا اقتصاد دیجیتالی (WEBECONOMIE)، در تحلیل روندهای اقتصاد حال و آینده جهان مطرح شده است.

چهار حوزه اصلی مسئولیت اجتماعی شرکت:

۱- تعهد به کارمندان شرکت
اولین تعهد هر شرکت به کارمندانش است. در درجه اول باید شرایط را برای انجام کار خوب توسط کارمندان فراهم کند و آنها را در گذر زمان قویتر کند. این کار هم زمینه را برای افزایش بهره وری در شرکت فراهم می کند و هم می تواند باعث افزایش فرصتهای شغلی فرد شود.

۲- تعهد به بازار
دومین تعهد هر شرکت به بازار است. بازاری که در آن کار می کند و بازاری که محصولاتش را به آن عرضه می کند.

۳- تعهد به محیط زیست
در مرحله سوم هر شرکت در مقابل محیط زیست مسول است و باید بخشی از منابع خود را برای بهبود محیط زیست سرمایه گذاری کند. سرمایه گذاری روی رشد پایدار اقتصادی و حفظ محیط زیست باید در فهرست طرح هایی باشد که هر شرکت در قالب مسئولیتهای اجتماعی به آنها توجه دارد.

۴- تعهد به جامعه
چهارمین تعهد هر شرکت در مقابل جامعه ای است که در آن کار می کند. هر شرکت در تصمیم گیری های خود باید تاثیری که کارش روی جامعه بر جای می گذارد را در نظر بگیرد و این بخشی از مسئولیتهایی است که در مقابل جامعه دارد.

توجه به این چهار مسئولیت مهم اجتماعی توسط شرکتها و در نظر گرفتن آنها در تصمیم گیری های بزرگ باعث می شود تا تغییرات زیادی در جامعه ایجاد شود و همپای رشد اقتصادی و درآمدی شرکتهایی که در یک کشور کار می کنند، ساختار جامعه هم پیشرفت کند.

جستجو در سایت