کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت و اتوماسیون صنعتی

همانند سایر حیطه های تکنولوژی هوش مصنوعی در صنعت و اتوماسیون صنعتی بسیار مورد استقبال قرار گرفته و کارخانه های هوشمندی که در نقاط مختلف جهان مشغول به کار هستند نشان داده اند که کارایی و بهره وری نهایی سیستم به خوبی قابل افزایش است. هوش مصنوعی حیطه جدیدی از علوم کامپیوتری بوده که توانسته راه حل های بی نظیری را در اختیار کاربران قرار دهد. گزارشات متعددی وجود دارد که نشان می دهند درصد بالایی از مدیریان در کشورهای پیشرفته باور دارند که کارخانه های هوشمند در سراسر جهان که از تکنولوژی های دیجیتال بهره می برند توانسته اند بهره وری سیستم تولیدی را افزایش داده و با توانمند سازی کارکنان کارایی نیروی انسانی را افزایش دهد. پیش بینی ها حاکی است تا سال ۲۰۳۵ هوش مصنوعی تا حد زیادی بهره وری تولید و اثر بخشی نیروی انسانی را افزایش می دهد. این کار در نهایت باعث افزایش درآمد و ارزش افزوده خالص می شود.

کنترل کیفیت با استفاده از هوش مصنوعی:

از هوش مصنوعی (Artificial intelligence) می توان به خوبی در مدیریت کنترل کیفیت سیستم های تولیدی استفاده کرد. هوش مصنوعی با استفاده از سنسور های دیجیتال و استفاده از آنالیز داده ها می تواند ایرادات موجود در کالاهای تولیدی را که از چشم اپراتور پنهان مانده و از طرفی روند های ایرادات موجود در کالاها را مشخص کرده و می تواند از ایرادات ساختاری و موردی در محصولات تولیدی جلوگیری کند. استفاده از هوش مصنوعی به دلیل دقت بالا و پیدا کردن اطلاعات مناسب از داده های تولید می تواند دقت کنترل کیفیت را بالاتر برده و باعث بهبود کیفیت محصول شود. از هوش مصنوعی به همین شکل در نهایت باعث افزایش بهره وری سیستم تولیدی خواهد شد.

 پیش‌بینی خطا توسط هوش مصنوعی:

یکی از راه‌هایی که با آن می توان خروجی و بهره وری سیستم تولیدی را افزایش داد کارهایی است که با پیش بینی شاخص های مختلف انجام می شود. عموماً کارشناسان با استفاده از اطلاعات و تحلیل محصولات و فرایند ها، خطاها و آینده سیستم را پیش بینی می کنند. این پیش بینی ممکن است محقق نشود و برنامه ریزی با شکست مواجه شود. از کاربرد های هوش مصنوعی در اتوماسیون صنعتی این است که داده ها به صورت کامل ذخیره شده و با پردازش آنها می توان دانش خوبی از آن در مورد روند ها و پیش بینی آینده تولید استخراج کرد. هر چه پیشبینی صورت گرفته دقیق تر باشد احتمال محقق شدن آن بیشتر شده از طرفی باعث می شود که برنامه تولید به نتایج مطلوب بهتر برسد. در صورت پیش بینی نا دقیق ممکن است خسارات و هزینه هایی برای سیستم ایجاد شود. این پیش بینی ها که توسط هوش مصنوعی انجام می شود بسیار دقیق تر از پیشبینی های سنتی بوده و می تواند دقت و اثربخشی برنامه ریزی های تولید را به خوبی در حیطه های مختلفی افزایش دهد.

از جمله مواردی که باید در صنعت پیشبینی شود زمان تعمیرات و نگهداری تجهیزات تولیدی است. در صنایع مختلف با استفاده از هوش مصنوعی می توان به خوبی زمان تعمیرات و نگهداری هر دستگاه را پیش بین کرد. این پیشبینی که توسط هوش مصنوعی صورت می گیرد بسیار دقیق بوده و در نهایت باعث افزایش بهره وری و کاهش هزینه های نگهداری و تعمیرات می شود. برنامه های نگهداری و تعمیرات مزیت های بالایی دارند از /ان جمله می توان به کاهش احتمالی خرابی خط تولید و دستگاه ها در زمان تولید و کالیبره ماندن تجهیزات و کاهش ضایعات سیستم خواهد بود.

استفاده از داده‌های کلان یا بیگ دیتا در اتوماسیون صنعتی:

در سیستم های اتوماسیون صنعتی امکان ضبط و ذخیره بسیاری از داده های تولیدی وجود دارد. با استفاده از سنسور ها و سیگنال های ارسالی آنها کار تولیدی انجام می شود. این سیگنال ها یا شاخص هایی که از طریق حسگر ها تولید می شود در یک حافظه دیجیتال ذخیره شده و در اینجا با استفاده از هوش مصنوعی می توان اطلاعات و دانش بسیار خوبی را از داده ها و فرایند های تولیدی استخراج کرد. تجزیه و تحلیل داده های زنجیره تأمین، حجم فروش، کیفیت محصول و پارامتر های تأثیر گذار دیگر تولیدی با دقت بالایی توسط پردازشگر ها انجام می شود و در نهایت تحلیل و استخراج اطلاعات از این داده ها قابلیت ها و کنترل خوبی را برای مدیران یک مجموعه تولیدی ایجاد می کنند. استفاده از کلان داده ها می تواند بهره وری و اثربخشی سیستم های تولیدی را تا حد زیادی افزایش دهد و در نهایت باعث افزایش سود و درآمد سازمان و کاهش هزینه های تولید شود.

از داده های دیگری که در سیستم های تولید ایجاد می شود داده های خدمات مشتریان خریدار محصولات است. صنایعی که با مشتریان ارتباط مستقیم دارند خدمات رسانی بسیاری خوبی را برای این افراد ایجاد می کنند. نقش پشتیبانی در فروش و تولید بهینه بسیار مهم است از این رو از دیگر کاربرد های هوش مصنوعی که بیشتر در تجارت و صنعت مطرح می شود استفاده از داده های مشتریان استفاده از هوش مصنوعی و در نهایت ارائه خدمات بی نقص به مشتریان است. اعتماد مشتریان که با این موضوع افزایش می یابد می تواند میزان فروش را بالا ببرد که در مقیاس باید کالای بیشتری تولید شود که معادل است با سود و در واقع بهره وری بیشتر. در میان تمامی تولید کنندگان این تجهیزات صنعتی امروزه یکی از برند هایی که توانسته از هوش مصنوعی به خوبی بهره ببرد زیمنس است.

جمع بندی:

اتوماسیون بخش جدایی ناپذیر و در واقع به نوعی آینده صنایع تولیدی است. از طرفی تلفیق ان با هوش مصنوعی توانسته امکانات بی نظیری را در اختیار عوامل تولید قرار دهد. هوش مصنوعی در موارد مختلف با اتوماسیون صنعتی ترکیب شده و می تواند با آنالیز داده های دریافت شده از حسگر ها اطلاعات بسیار خوبی برای صاحبان کسب و کار فراهم کند. این اطلاعات می توانند در روند تولید باعث افزایش بهره وری و اثربخشی برنامه های تولید شوند. در واقع هوش مصنوعی در ترکیب با اتوماسیون بر بستر فیزیکال تجهیزات برق صنعتی پیاده سازی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت